Blog Single

16 May

KATİDVE- TÜBİTAK 4008 PROJESİ

Türkiye’de ve Dünya’da İşitme Engellilere Yönelik İlk Dijital Vatandaşlık Eğitimi Temalı Proje : Kapsayıcı Toplum İnşasında Dijital Vatandaşlık Eğitimi – KATİDVE Tübitak 4008 Projesi’nin Yaygınlaştırma Faaliyeti Gerçekleştirildi.

Tübitak’ın 2022 yılında Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programının ilkinde İzmir İl Milli Eğitim Müdürlüğü sahipliğinde, İzmir DCE Koordinatörü Fatma Beyza Baş yürütücülüğündeki “Kapsayıcı Toplum İnşasında Dijital Vatandaşlık Eğitimi – KATİDVE” Projesi Türkiye’ye ve dünyaya öncülük etmeye aday.

8 Mayıs 2023 Pazartesi günü projenin yaygınlaştırma faaliyetini gerçekleştirmek üzere Tülay Aktaş İşitme Engelliler Ortaokulu’nda bir program gerçekleştirildi. Programa İl Milli Eğitim Şube Müdürü Zeynep BAŞDAŞ, Kınık İlçe Milli Eğitim Müdürü Ömer DERELİOĞLU, Bornova İlçe Milli Eğitim Şube Müdürü Mehtap Gemici, okul müdürleri katıldı.

Yaygınlaştırma Faaliyeti kapsamında, Kasım ayında dolu dolu etkinliklerle deneyimlenen proje faaliyetleri sunuldu. Dijital vatandaşlığın 10 temel alanı sunulduktan sonra Tülay Aktaş İşitme Engelliler Ortaokulu öğrencilerinin korosu, Kınık Mert Öztüre Özel Eğitim Meslek Lisesi öğrencilerinin drama gösterisi ve Atatürk Lisesi öğrencilerinin Kahoot oyunu gerçekleştirildi. Öğle yemeğinin ardından öğrenciler, okul bahçesinde dijital vatandaşlık sorularını cevaplandırdıkları oryantering oyunuyla kaynaştılar.

 KATİDVE Projesi Nedir?

Çağımızın getirdiği fırsatlar maalesef tehditlerini de yanında getirmektedir. Cep telefonlarının yaygınlaşmasıyla internet dolandırıcılığı, sosyal medya üzerinden yaşanan zorbalık ve tacizler, teknoloji bağımlılığı gibi birçok sorunla karşı karşıya. Özellikle de çocuklar… Özel gereksinimli öğrenciler de yaşadıkları iletişim engellerinden dolayı bu mağduriyetlere daha açıklar. Bu nedenle işitme engelli öğrenciler hedef alındı. Kınık Mert Öztüre Özel Eğitim Meslek Lisesi öğrencilerine yönelik hem “Dijital Vatandaşlık Farkındalığı” yaratmak hem de işitme dezavantajlarından kaynaklı özgüven sorunlarına yönelik kapsayıcı etkinlikler tasarlandı. Öncesinde okul öğretmenlerine yöneltilen online ankette, bu işitme engelli öğrencilerin internet üzerinde ne gibi sıkıntılar yaşadıkları tespit edilmeye çalışıldı. Hatta bu araştırma bilimsel bir bildiriye dönüştürülerek yayınlandı. Bununla birlikte geçen yıl İzmir İl MEM ve Atatürk Lisesi koordinasyonunda İzmir ilindeki 11 lisenin öğretmen ve öğrencileriyle de işitme engellilere yönelik dijital vatandaşlık konuları hakkında Ege Üniversitesi’nde bir çalıştay düzenlendi. Tüm bu ön hazırlıkların ardından Tübitak’a yapılan proje başvurusu kabul edilerek hibelendirildi.

Kasım 2022’de Kınık’ta Mert Öztüre Özel Eğitim Meslek Lisesi öğrencileriyle 6 gün boyunca etkinlikler gerçekleştirilmişti. Bu kısacık zaman diliminde dijital vatandaşlığın 10 etki alanının sunulmasının yanında, e-devlet uygulamalarıyla da öğrencilerin vatandaşlık hizmetlerini hem dijital ortamda hem de gerçek hayatta deneyimlemeleri sağlandı. Öğrenciler, Uyap uygulamasını öğrendikten sonra Bergama Adliyesi’nde işaret diliyle dava izleyebildikleri gibi e-duruşmaya da katıldılar. Mhrs uygulamasını öğrendikten sonra Kınık Devlet Hastanesi’nde işitme engelli bir birey olarak yanında bir refakatçi olmadan nasıl tedavi olacağını deneyimlediler. Sosyal Hizmetler Merkezi’nde engellilere yönelik rapor, iş başvurusu gibi tüm hizmetlere nasıl ulaşabileceklerini öğrendiler. İşitme engelli bir kadın olarak Kades uygulamasının kullanımı hakkında da bir etkinlik yapıldı. Aynı zamanda İzmir Cumhuriyet Eğitim Müzesi’nde atölyelere katılım gerçekleştirildi. Bergama’nın tarihi ve turistik mekanları ile müzeleri ziyaret edildi, dijital müze uygulamaları deneyimlendi. İşaret dili ile zenginleştirilmiş Çanakkale 1915 filmini Kınık Mert Öztüre Özel Eğitim Meslek Lisesi, Kınık Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi ile Kınık İmam Hatip Lisesi öğrencileriyle birlikte yaklaşık 250 kişi “Engelsiz Sinema” deneyimi de yaşadılar. İŞKUR’dan nasıl iş başvurusu yapacaklarını bizzat yetkililerden dinleyerek iş başvurusu için özgeçmişlerini hazırladılar.

Projede akademik olarak Eskişehir Üniversitesi Özel Eğitim Bölümü, Ege üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi akademisyenlerinden faydalanıldı. Yerel yönetimler ve kamu kurumları da destek alınan kurumlar arasındaydı. Bergama Adliyesi, Kınık Devlet Hastanesi, Bergama Sosyal Hizmetler Merkezi, İzmir Çalışma ve İş Kurumu Çiğli Hizmet Merkezi, Bergama ve Kınık Kaymakamlıkları ile Kınık Belediyesi maddi ve manevi katkılar sağladılar.

Bu proje sayesinde internette karşılaşılan sorunlardan şikayet etmek yerine işitme engelli bireylere yönelik çözüm yolları, yaratıcı etkinliklerle tartışıldı. Teknolojinin faydalı kullanımına yönelik işitme engelli öğrencilerle birçok alanda unutulmayacak deneyimler yaşandı. Toplumumuzun bir parçası olan işitme engelli vatandaşlarımızın hem gerçek hayatta hem de sanal dünyada kendilerini sağlıklı bir şekilde ifade etmelerine yönelik önemli bir adım atıldı. İçe kapanık – sadece kendi aralarında iletişim kurmayı tercih eden bu öğrencilerin, diğer okulların öğrencileriyle de iletişim kurarak aidiyet geliştirdikleri gibi, diğer okulların öğrencileri de empati geliştirerek işitme engelli bireylerin hayatlarını kolaylaştıracak çözümler üretmeleri teşvik edildi.

Haberin diğer haber kanallarındaki bağlantılarına ulaşmak için tıklayınız.

 

https://www.haberler.com/guncel/izmir-de-isitme-engelli-ogrencilere-dijital-15889524-haberi/

 

https://www.ulusalhaber.com.tr/izmirde-isitme-engelli-ogrencilere-dijital-vatandaslik-farkindaligi-egitimi/589205/

https://www.dha.com.tr/yerel-haberler/izmir/izmirde-isitme-engelli-ogrencilere-dijital-va-2249383

https://izmir.meb.gov.tr/www/izmir-il-milli-egitim-mudurlugunun-kapsayici-toplum-insasinda-dijital-vatandaslik-egitimi-katidve-tubitak-4008-projesi-yayginlastirma-faaliyeti-gerceklestirildi/icerik/3004

https://twitter.com/izmir_ilmem/status/1655898215932129280?t=T1LdFIM1hvWrxZB8uCNmng&s=08

 

 

 

(Visited 203 times, 1 visits today)

Related Posts